Økologisk Forsknings-, Udviklings- og Demonstrationsprogram (Organic RDD)

Find vejledning, ansøgningsskema m.m. til Økologisk Forsknings-, Udviklings- og Demonstrationsprogram (Organic RDD)

Organic RDD står for "Økologisk Forsknings-, Udviklings- og Demonstrationsprogram", og er et dansk forskningsprogram målrettet økologisk jordbrug og økologiske fødevaresystemer. 

Organic RDD programmet giver finansiel støtte til udvikling af praksisnære løsninger og forskning, som udføres i et tæt og inddragende samarbejde mellem forskere og interessenter i værdikæden (landbrugere, virksomheder, forbrugere, organisationer).

Formålet er at fremme innovative og konkurrencedygtige løsninger samt dokumentere og formidle disse til interessenter og samfundet.

Programmet udbydes af Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) i samarbejde med Internationalt Center for Forskning i Økologisk Jordbrug og Fødevaresystemer (ICROFS).

Læs mere om Organic RDD progammet, Organic RDD projekter og ICROFS’ forskningsstrategi på ICROFS' hjemmeside

Se mere om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram på www.gudp.dk

Status og frister

Åbner snart for ansøgninger
Åben for udbetaling
  • 14. Januar 2025 til 6. Maj 2025

    Ansøgningsfrist for ORDD-11 er 6. maj kl. 12:00 (middag)

Anslået sagsbehandlingstidAlle ansøgninger i 2024 er færdigbehandlet inden den 31. december 2024

Om tilskuddet

Målgruppen for Organic RDD  er forskere, landbrugere, virksomheder, rådgivere, foreninger, organisationer, offentlige institutioner mv., som ønsker at bidrage til udvikling af det økologiske fødevareerhverv. 

Organic RDD kan søges af virksomhedsregistrerede personer, virksomheder, brancheorganisationer, foreninger, selvejende institutioner og forskningsinstitutioner

Alle ansøgere skal være registreret i Det centrale virksomhedsregister.

Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS), brancheorganisationer, foreninger, samt selvejende institutioner betragtes i tilskudsmæssig sammenhæng som private virksomheder.

Vejledning om definitionen af en forsknings- og vidensformidlingsinstitution

Der kan søges tilskud til to typer af projekter. Type 1 projekter med forretningsplan og type 2 projekter uden forretningsplan, men med primære effekter på samfundsgoder. Fordelingen af type 1 og type 2 projekter vil fremgå af indkaldelsen for Organic RDD programmet.

Projekttype 1 (med forretningsplan)

Type 1 projekter skal fremme både grøn og økonomisk bæredygtighed. Der skal udarbejdes en forretningsplan for udnyttelse af projektets resultater

Projekttype 2 (uden forretningsplan)

Type 2 projekter har udelukkende fokus på samfundsgoder og grønne bæredygtighedseffekter. Projektets resultater kan ikke direkte omsættes til en økonomisk gevinst for den enkelte landmand eller virksomhed. Derfor skal der ikke udarbejdes en forretningsplan for projektet. Læs mere om økologiens bidrag til samfundsgoder her.

Tilskudsberettiget aktivitetstyper

Der kan ydes tilskud til følgende aktivitetstyper i projekterne:

  • Anvendelsesorienteret forskning
  • Udvikling
  • Demonstration

Der kan indsendes ansøgninger til forskningsprojekter med udviklings- og/eller demonstrationsandel (IKKE rene forskningsprojekter).

Dette gælder både Type 1 og Type 2 projekter, hvor én eller flere deltagere/partnere gennemfører en række indbyrdes afhængige og understøttende aktiviteter såsom:

Anvendelsesorienterede forskning

Anvendelsesorienterede forskningsaktiviteter, vedrører planlagt forskning og kritiske undersøgelser med det formål at erhverve ny viden og nye færdigheder, der kan anvendes til udvikling af nye produkter, processer eller teknologier. Resultatet af de gennemførte aktiviteter forventes ikke at kunne kommercialiseres på kort sigt. Forskningsaktiviteter kan ikke alene udgøre et Organic RDD-projekt.

Udvikling

Udvikling, hvor der er tale om aktiviteter, der udvikler nye eller forbedrede produkter, processer eller teknologier på baggrund af eksisterende videnskabelig viden eller anden relevant viden og færdigheder. Udviklingsaktiviteter kan omfatte kommercielt anvendelige prototyper. De nye produkter, processer eller teknologier skal kunne anvendes og kommercialiseres inden for en kort tidshorisont.

Demonstration 

Demonstration handler om formidling af viden om, hvordan bestemte forsknings- og/eller udviklingsaktiviteter kan bruges af en bred kreds af aktører. Demonstrationen indebærer en formidling af videnskabelig eller teknisk viden og lignende, der ikke virker konkurrenceforvridende, og ikke har karakter af markedsføring af konkrete produkter eller ydelser. Det betyder at:

  • Alle interesserede skal have adgang til den demonstrerede viden og/eller praksis.
  • Demonstrationen må ikke dreje sig om konkrete produkter eller ydelser, som skal købes for, at man kan udnytte den demonstrerede viden og/eller praksis.

Tilskuddets størrelse afhænger af projektform.

Der kan søges om tilskud til forskningsprojekter med udviklings- og/eller demonstrationsandel (ikke rene forskningsprojekter) med en varighed på op til 4 år og med et samlet tilskud inden for beløbsrammen på 250.000 kr. til 8 mio. kr.

Hvis GUDP's bestyrelse efter indstilling fra ICROFS' bestyrelse beslutter, at prioritere jeres projekt, vil du som ansøger modtage et tilsagnsbrev fra GUDP samt et opfølgende brev fra ICROFS-sekretariatet. Brevet fra GUDP indeholder informationer om tilskuddets størrelse samt betingelser for tilsagn. Brevet fra ICROFS indeholder informationer omkring ICROFS' rolle som mulig observatør på jeres projekt og tilbuddet om understøttelse af kommunikation og formidling.

I løbet af projektperioden er projektlederen forpligtet til at underrette GUDP-sekretariatet om projekt- og budgetændringer. I den forbindelse er der mulighed for at kontakte ICROFS for at modtage faglig vejledning. Her er det især vigtigt at være opmærksom på, at ændringerne skal godkendes af sekretariatet, inden de kan træde i kraft. Nærmere information om projekt- og budgetændringer kan findes under fanen ”Søg om ændringer”.

Projektlederen er også forpligtet til at indsende en årlig statusrapport. Den årlige afrapportering bruges til at vurdere projektets fremdrift, fx. om projektets milepæle og leveringer opnås. Statusrapporten skal indsendes til ICROFS-sekretariatet. Projektets fremdrift fremlægges for ICROFS’ bestyrelse og for GUDP’s bestyrelse.

Efter projektets afslutning er projektlederen desuden forpligtiget til at indsende en slutrapport. Slutrapporten bruges bl.a. til at vurdere, om projektets grønne og økonomiske effekter realiseres. Slutrapporten skal sendes til ICROFS-sekretariatet. Skabelonerne for status- og slutrapporterne kan findes under fanen ”Status- og slutrapporter”.

ICROFS-sekretariatet og GUDP-sekretariatet følger således projektet hele vejen igennem med fokus på projektforløb og økonomi samt kommunikation og formidling. Målet er at sikre, at projektet realiseres som ansøgt, så det økologiske landbrug og fødevareerhverv får gavn af projektets resultater. For type 2 projekter er der især fokus på effekter i forhold til samfundsgoder.

Organic RDD projekterne skal understøtte forretningsorienteret nytænkning i det danske økologiske fødevareerhverv med fokus på både grøn omstilling og økonomisk bæredygtighed. Dette gælder både i forhold til at skabe grundlag for at udvikle konkurrencedygtige, økologiske fødevarer af høj kvalitet og i forhold til at gennemføre en afbalanceret og bæredygtig udvikling af landdistrikter og fødevareerhverv.

En forudsætning for en fortsat udvikling af økologisk jordbrug er mere viden om mulighederne for at styrke de økologiske fødevarers sundhed, kvalitet, sikkerhed og konkurrenceevne. En anden forudsætning er mere viden om mulighederne for at udvikle produktionen i henhold til de økologiske principper, og under hensyntagen til klima og miljø, biodiversitet, dyrevelfærd samt landdistriktsudvikling.

De økologiske principper og det økologiske regelsæt

Der kan som udgangspunkt kun gives tilskud til projekter hvis aktiviteter, metoder og materialer er i overensstemmelse med de økologiske principper og det økologiske regelsæt. Der kan dog være tilfælde, hvor det ikke er muligt at følge det økologiske regelsæt. Her er det afgørende, at dette angives tydeligt og begrundes.

Læs mere om de økologiske principper og det økologiske regelsæt på www.icrofs.dk

I samarbejde med

Kan min idé blive et ORDD-projekt?

Når Organic RDD ansøgningsrunderne er åbne, er du velkommen til at sende en projektbeskrivelse af din idé på maks. 2 sider til ICROFS-sekretariatet.

Skabelon til projektbeskrivelse (DK)

Skabelon til projektbeskrivelse (UK)

Projektbeskrivelsen skal sendes via e-mail til icrofs@icrofs.org

ICROFS-sekretariatet tilstræber en maksimal behandlingstid på en uge. Du vil modtage et opkald på telefon.

Kontakt

GUDP-sekretariatet

Telefon: 72 18 56 00

E-mail:
gudp@lbst.dk

Telefontider:
mandag - fredag 09.00-15.00

Materiale til tilskud, ændringer og udbetaling

Du kan søge om tilskud under Organic RDD programmet én gang årligt.

Ansøgningen sendes til gudp@lbst.dk inden ansøgningsfristens udløb. Hvis der er åben for ansøgninger vil næste ansøgningsfrist fremgå på denne side. Ansøgninger, der modtages for sent, vil ikke blive behandlet.

Indkaldelse

Når Organic RDD har åben for ansøgninger, kan du her finde indkaldelse af økologiske forsknings-, udviklings- og demonstrationsprojekter. 

  • Indkaldelse: Organic RDD 10 2024 (DK)
  • Call: Organic RDD 10 2024 (UK)

Ansøgningsmateriale

Når Organic RDD har åben for ansøgninger, kan du her finde ansøgningsmateriale til økologiske forsknings-, udviklings- og demonstrationsprojekter. Ansøgningsskemaerne består af 5 skemaer.

  • Skema A: Hovedansøgningsskema
  • Skema B: Budget og GANTT-diagram, samt milepæle og leveringer
  • Skema C: Deltagerskema
  • Skema D: Ekstra forretningsplan (hvis projektet har mere end én forretningsplan)
  • Skema G: Business Model Canvas (ikke obligatorisk) 

Vejledning

Når Organic RDD har åben for ansøgninger, kan du her finde vejledning til udfyldelse af ansøgningsmateriale for økologisk forsknings-, udviklings- og demonstrationsprojekter. 

  • Vejledning: Organic RDD 10 2024 (DK)
  • Guidelines: Organic RDD 10 2024 (UK)
  • Vejledning: Hjælp til udfyldelse af Business Model Canvas

Har du yderligere spørgsmål til udfyldelse af ansøgningsskemaerne, er du velkommen til at kontakte ICROFS-sekretariatet på icrofs@icrofs.org eller telefon 87 15 77 71.

Vi opfordrer desuden ansøgere til at deltage i ICROFS' informationsmøder. Her har du mulighed for at få nærmere information om ORDD-ordningen, samt få svar på de konkrete spørgsmål, du måtte have.

Oplysninger om næste informationsmøde hos ICROFS

Arbejdsversionen af Form A 

Når Organic RDD har åben for ansøgninger, kan du her finde en arbejdsversion af Skema A (hovedansøgningsskema):

  • Skema A: Hovedansøgningsskema (arbejdsversion)

Bemærk: Arbejdsversionen af Form A er ikke den version som skal indsendes til Organic RDD 10, det er udelukkende en arbejdsversion, uden begrænsninger og med mulighed for kommentarer.

Programmer til at samle ansøgningsskemaerne i PDF-format:

www.pdfmerge.com 

www.smallpdf.com

www.ilovepdf.com

I løbet af projektperioden er projektlederen forpligtet til at underrette GUDP-sekretariatet om ændringer. Det er her særligt vigtigt at være opmærksom på, at ændringerne skal være endeligt godkendt af GUDP-sekretariatet, inden de kan træde i kraft.

Grundet at ICROFS-sekretariatet står for at følge den faglige fremdrift af projekterne, skal alle ændringsanmodninger sendes til både GUDP- og ICROFS-sekretariaterne.  

For at gøre det klart for dig som projektleder, hvilke oplysninger ICROFS- og GUDP-sekretariaterne har brug for ved behandling af din anmodning, bedes du bruge nedenstående skemaer.

Budgetændring

Ved behov for budgetændring anvendes skemaet "Anmodning om budgetændring".

Vær særligt opmærksom på at der max. kan anmodes om én budgetændring om året.

Anmodning om budgetændring

Ved behov kan du finde et nyt budgetark og skema C her:

Skema B: Budgetark

Skema C: Deltagerskema

Anmodningen og projektets nuværende godkendte budget samt det nye budgetforslag skal sendes til icrofs@icrofs.org og gudp@lbst.dk.

Projektforlængelse

Ved behov for projektforlængelse anvendes skemaet "Anmodning om projektforlængelse".

Vær særlig opmærksom på at anmodningen om projektforlængelse skal være indsendt senest to måneder før projektets slutdato.

Anmodning om projektforlængelse

Anmodningen suppleres med et nyt gantt-diagram, der findes i skema B. 

Skema B: Gantt-diagram

Anmodningen samt et nyt gantt-diagram for projektet skal sendes til icrofs@icrofs.org og gudp@lbst.dk.

Overdragelse af projektlederansvar

Ved behov for at overdrage projektlederansvar anvendes skemaet "Anmodning om overdragelse af projektlederansvar".

Anmodning om overdragelse af projektlederansvar

Ansøgningen skal sendes til icrofs@icrofs.org og gudp@lbst.dk sammen med et deltagerskema og CV for den fremtidige projektleder, såfremt disse ikke fremgår af den oprindelige ansøgning. Af den fremtidige projektleders CV skal det klart fremgå, at denne har de fornødne kompetencer til at overtage ansvaret som projektleder.

Overdragelse af tilsagn

Ved behov for at overdrage et tilsagn anvendes skemaet "Anmodning om overdragelse af tilsagn". 

Anmodning om overdragelse af tilsagn

Anmodningen suppleres med et deltagerskema, der findes i skema C.

Skema C: Deltagerskema

Ansøgningen skal sendes til icrofs@icrofs.org og gudp@lbst.dk sammen med et deltagerskema og dokumentation for, at fremtidig tilsagnshaver har de fornødne kompetencer til at overtage tilsagnet. Det kan bl.a. ske i form af CV for nøglepersoner.

Øvrige ændringer

Ved behov for at anmode om øvrige ændringer anvendes skemaet "Anmodning om øvrige ændringer". 

Anmodning om øvrige ændringer

Anmodningen skal sendes til icrofs@icrofs.org og gudp@lbst.dk.

Det materiale, som anvendes til udbetaling i forbindelse med et Organic RDD projekt, er det samme som materialet, der anvendes til udbetaling i forbindelse med et GUDP projekt.

Det skyldes, at det er GUDP, som administrerer midler til Organic RDD programmet, og derfor udbetales disse efter samme regler som til et GUDP projekt.

Anmodning om udbetaling

Projekter kan få udbetalt tilskud max to gange om året.

Projektlederen skal indsamle udbetalingsanmodninger fra de deltagere, der ønsker at få udbetalt tilskud, og sende dem samlet til icrofs@icrofs.org og gudp@lbst.dk.

Alle anmodninger skal ledsages af Landbrugsstyrelsens revisorerklæring, som skal udfyldes og underskrives.

Udbetalingsanmodning

Skemaet skal indsendes i Excel-format og PDF-format, hvor du skal huske at underskrive versionen i PDF.

Hvis der er brug for flere linjer i skemaets bilag 4 vedr. specifikation af støtteberettigede udgifter, kan du bruge skemaet "Bilag 4: Specifikation af støtteberettigede udgifter".

Bilag 4: Specifikation af støtteberettigede udgifter

Udbetalingsvejledning

Før du udfylder og indsender din udbetalingsanmodning bør du læse vejledningen om udbetaling af tilskud.

Udbetalingsvejledning

Deltagere uden tilskud

For projektdeltagere uden tilskud skal både projektleder og -deltager underskrive nedenstående attest på, at projektdeltager har opfyldt sine forpligtigelser i projektet i overensstemmelse med det godkendte budget i tilsagnet.

Attest for deltagelse i GUDP-projekter

Statusrapporter

Alle statusrapporter fra igangværende Organic RDD-projekter skal indsendes til icrofs@icrofs.org én gang årligt omkring den 1. april. Det betyder, at de datoer for statusafrapportering, som evt. fremgår af tilsagnsskrivelsen, ikke længere er gældende.  

Den første statusrapport skal indsendes, når projektet har været i gang i ca. 8 måneder. 

Statusrapporten skal være godkendt af ICROFS- og GUDP-sekretariaterne, inden man kan få udbetalt til projektet. Projektudbetalinger vil derfor blive tilbageholdt, indtil du har modtaget en mail om, at statusrapporten er godkendt. Vær derfor opmærksom på at sende rapporten rettidigt, så den kan blive behandlet hen over sommeren.

Frem til indsendelse af den første statusrapport kan der dog dispenseres for kravet om, at udbetaling kræver en godkendt statusrapport.

Vær opmærksom på at skabelonen til statusrapporten, afhænger af hvilken Organic RDD runde du har opnået tilsagn i. Find skabelonen for de respektive runder nedenfor.

Statusrapport for projekter under ORDD-5

Statusrapport for projekter under ORDD-6

Statusrapport for projekter under ORDD-7

Statusrapport for projekter under ORDD-8

Slutrapporter

Slutrapporten danner baggrund for en orientering til ICROFS´ bestyrelse og GUDP’s bestyrelse om projektets hovedresultater, erfaringer og effekter, som er udgangspunkt for godkendelse af projektet og slutudbetaling.

Slutrapporten skal indsendes til icrofs@icrofs.org senest tre måneder efter projektets slutdato.

Slutudbetaling kan ikke behandles før slutrapporten er godkendt.

Slutrapport for projekter under ORDD-4

Slutrapport for projekter under ORDD-5

Slutrapport for projekter under ORDD-6

 

 

Lovgrundlaget for Økologisk Forsknings-, Udviklings- og Demonstrationsprogram (Organic RDD) er en tilskudsordning under Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP). Lovgrundlaget for GUDP kan findes på Retsinformations hjemmeside. 

Gældende lov og bekendtgørelse

Bekendtgørelse af lov om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram

Lovbekendtgørelse nr. 23 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram af 4. januar 2017

Bekendtgørelse om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram

Bekendtgørelse nr. 514 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram  af 27. maj 2024

Historiske love og bekendtgørelser

Bekendtgørelse nr. 1433 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram af 28. november 2023

Bekendtgørelse nr. 963 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram af 27. juni 2023

Bekendtgørelse nr. 988 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram af 23. juni 2022

Bekendtgørelse nr. 1069 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram af 13. september 2017

Bekendtgørelse nr. 96 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram af 27. januar 2016

Bekendtgørelse nr. 804 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram af 30. juni 2015

Bekendtgørelse nr. 1261 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram af 24. november 2014

Lovbekendtgørelse nr. 1706 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram af 14. december 2014

Bekendtgørelse nr. 922 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram af 15. juli 2010

Lov nr. 1502 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram af 27. december 2009

Spørgsmål og svar om tilskuddet

Udgangspunktet er at brancheorganisationer og lignende samt private forskningsinstitutioner og lignende betragtes som store virksomheder ved fastsættelse af maksimale tilskudssatser.

Dog kan brancheorganisationer, der dokumenterer, at de opfylder betingelserne i EU-Kommissionens definition af små- og mellemstore virksomheder, opnå en forhøjet tilskudssats.

Reglen kan således fraviges, hvis brancheorganisationen m.v. fremlægger dokumentation for, at de opfylder EU-Kommissionens definition af små eller mellemstore virksomheder, herunder at de bedriver økonomisk aktivitet.

Kommissionens definition af små og mellemstore virksomheder fremgår bl.a. af Kommissionens henstilling 2003/361/EF af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små- og mellemstore virksomheder samt EU-Kommissionens vejledninger om definition af små- og mellemstore virksomheder: 

Brugervejledning til definitionen af små- og mellemstore virksomheder

EU-Kommissionens definition af små og mellemstore virksomheder

Brancheorganisationer mv. som har eksisterende tilsagn, kan søge om at blive omfattet af ændringen. Det er en forudsætning, at tilsagnet ikke kan forhøjes. Organisationen skal derfor redegøre for, hvorledes ændringen kan rummes i budgettet.

GUDP kan alene yde tilskud til patentering i små og mellemstore virksomheder dvs. virksomheder med højest 250 ansatte og en årlig omsætning på højest 372 mio. kr. eller en samlet balance på højest 320 mio. kr.

Det fremgår af bekendtgørelsen for Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram § 36. Stk. 5, nr. 8 ”Tilskud kan ikke ydes til følgende omkostninger:” - ”udgifter til patentering, som afholdes af andre virksomheder end små og mellemstore virksomheder”.

Bemærk, at patentering skal vedrøre en rettighed/resultat opnået gennem projektets aktiviteter i projektperioden.

Midler fra kommuner og fra EU’s regionalfonde er ”anden offentlig medfinansiering”.

Projektaktiviteter kan således kun medfinansieres med midler fra kommuner og EU’s regionalfonde op til den gældende maksimale tilskudsprocent for aktivitets- og virksomhedstypen.

Se dog § 27 i Bekendtgørelsen nr. 1069 af 13.09.2017 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram, hvor der er en undtagelse for forsknings- og vidensformidlingsorganisationer.

Vær endvidere opmærksom på, at i det omfang, der er EU-midler med, er det den pågældende EU-ordnings maksimale tilskudsregler, der er gældende, ligesom der kan være andre bestemmelser forbundet med tilskud via andre offentlige midler.

Nej, kommuner og statslige myndigheder kan ikke få tilskud fra GUDP. Det fremgår af bemærkningerne til GUDP-loven, at myndigheder og andre offentlige institutioner end forskningsinstitutioner ikke kan opnå tilskud.

Ja, der skal kun laves et deltagerskema (Skema C) for hver virksomhed. I budgetskemaet laves der til gengæld et budgetskema for hver aktivitet den enkelte virksomhed deltager i (anvendt forskning, udvikling og demonstration).

Virksomhedsejere, der ikke har et ansættelsesforhold i virksomheden og ikke udbetaler løn til sig selv kan ikke dokumentere de faktiske omkostninger til arbejdstimer.

I stedet kan de anvende en timesats på mellem kr. 150-350 pr. arbejdstime, de udfører på et projekt, hvor de indgår som udvikler, tekniker eller støttepersonale med opgaver, der er støtteberettigede.

GUDP skal dog forinden godkende virksomhedsejerens egen arbejdsindsat samt selve timesatsen. Arbejdstimerne skal samtidig indgå i selve timeregnskabet.