Fonden for Plantebaserede Fødevarer (Plantefonden)

Find vejledning, ansøgningsskema m.m. til Fonden for Plantebaserede Fødevarer (Plantefonden)

Plantefondens formål er at bidrage til at udvikle plantefødevaresektoren. En større andel af plantebaserede fødevarer i produktionen og på vores tallerkener skal medvirke til at reducere klima- og miljøbelastningen fra dansk landbrug, og samtidig til at omstille fødevareproduktionen.

Fonden for Plantebaserede Fødevarer ledes af en bestyrelse, der udpeges af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri på baggrund af indstillinger fra en række foreninger og organisationer. Bestyrelsen betjenes af et sekretariat, der er beliggende i Landbrugsstyrelsen.

Læs om fondens bestyrelse, strategi, handlingsplan, arrangementer og projekter på Plantefondens hjemmeside

På denne side finder du indkaldelse, vejledning og ansøgningsmateriale til Plantefondens ansøgningsrunder, der afholdes én gang årligt. 

Status og frister

Åbner snart for ansøgninger
Åben for udbetaling
  • 14. Februar 2025 til 15. Maj 2025

    Ansøgningsfrist for runde 2025 er 15. maj kl. 12:00 (middag)

Anslået sagsbehandlingstidAlle ansøgere i 2024 har modtaget tilsagn eller afslag

Om tilskuddet

Målgruppen for Fonden for Plantebaserede Fødevarer er aktører relateret til fødevareerhvervet. Ansøgningsberettigede aktører omfatter virksomhedsregistrerede personer, virksomheder, brancheorganisationer, offentlige institutioner, foreninger, selvejende institutioner og forsknings- og vidensformidlingsinstitutioner, som er registreret i Det centrale virksomhedsregister (CVR).

Definition af private virksomheder i tilskudsmæssig sammenhæng inkluderer godkendte brancheorganisationer og foreninger.

Vejledning om definitionen af en forsknings- og vidensformidlingsinstitution

Der ydes tilskud til række forskellige projektaktiviteter under Plantefonden.

Tilskud under gruppefritagelsesordningen GBER

  • Forskning og udvikling
  • Konsulent bistand
  • Uddannelse
  • Informationsklynger
  • Deltagelse i messer

Tilskud under gruppefritagelsesordningen ABER

  • Forskning og udvikling
  • Videnoverførsel og informationsaktioner
  • Konsulentbistand
  • Fremstødsforanstaltninger
  • Deltagelse i kvalitetsordninger

Tilskud under gruppefritagelsesordningen FIBER

  • Konsulentbistand
  • Markedsføringsforanstaltninger
  • Netværk i akvakulturerhvervet

Tilskud under de minimis forordningerne

Plantefonden yder støtte efter de tre de minimis-forordninger for hhv. landbruget, akvakultur og den generelle. De tilskudsberettede omkostninger er under de tre de minimis-forordninger ikke defineret på enkelte budgetposter som under gruppefritagelsesordningerne. Under de minimis kan man give støtte til projektets omkostninger jf. Plantefondens bekendtgørelse under følgende aktivitetstyper:

  • Forskning og Udvikling
  • Videnudvekslings og informationsaktioner
  • Fremstødsforanstaltninger
  • Konsulentbistand
  • Deltagelse i kvalitetsordninger
  • Netværk

Plantefonden anbefaler af administrative hensyn, at der maksimalt laves tre delbudgetter pr. deltager, det vil sige at en deltager maksimalt søger støtte til tre forskellige aktivitetstyper.

Under hver projekttype kan ydes tilskud til forskellige former for projektaktiviteter.

Find en nærmere beskrivelse af de forskellige projektaktiviteter i "Vejledningen om statsstøtteregler og støttesatser"

Du kan finde yderligere information om, hvad der specifikt gives støtte til under de enkelte projektaktiviteter, i bekendtgørelsen om Fonden for Plantebaserede Fødevarer samt i forordningerne ABER, GBER, FIBER og de minimis under "Sådan søger du" i fanen "Lovstof".

I de ordinære runder kan der ansøges om støtte til projekter på mellem 100.000 kr. og 15 mio. kr.

Tilskuddets størrelse afhænger af projektaktiviteterne.        

De maksimale tilskudssatser fremgår af den aktuelle indkaldelse og afhænger desuden af aktivitetstype og virksomhedsstørrelse.

Hvis bestyrelsen beslutter at prioritere jeres projekt, vil du som ansøger modtage et tilsagnsbrev. Brevet indeholder informationer om tilskuddets størrelse samt betingelser for tilsagnet.

I løbet af projektperioden er projektlederen forpligtet til at underrette sekretariatet om:

Projekt- og budgetændringer

Det er særligt vigtigt at være opmærksom på, at ændringerne skal godkendes af sekretariatet, inden de kan træde i kraft. Nærmere information om projekt- og budgetændringer kan findes under fanen ”Sådan søger du”.

Statusrapport og delregnskab

Projektleder skal indsende en årlig statusrapport og delregnskab, hvorfra projektets fremdrift kan vurderes. Denne årlige afrapportering bruges til at vurdere projektets fremdrift f.eks. om projektets milepæle er opnået. Projektets fremdrift fremlægges for bestyrelsen. 

Slutrapport

Slutrapporten bruges bl.a. til at vurdere om projektets effekter realiseres. Skabelonerne for status- og slutrapporterne findes under fanen ”Sådan søger du”.

Sekretariatet følger således projektet til dørs med fokus på projektforløb, økonomi og kommunikation. Målet er at sikre, at projekterne realiseres som ansøgt, så både miljøet og fødevaresektoren får gavn af projektets resultater.

Plantefondens formål er at bidrage til at udvikle plantefødevaresektoren.

En større andel af plantebaserede fødevarer i produktionen og på vores tallerkener skal medvirke til at reducere klima- og miljøbelastningen fra dansk landbrug, og samtidig til at omstille fødevareproduktionen.

Plantefødevarebranchen er en sektor i vækst med nye indtjenings- eksport- og jobmuligheder.

Der ydes tilskud til løsninger inden for videnoverførsel og informationsaktioner, rådgivning, forskning og udvikling, såsom sortsudvikling, dyrkning og forarbejdning, til fremstødsforanstaltninger for planteprodukter og deltagelse i kvalitetsordninger.

Mindst halvdelen af fondens midler søges målrettet økologi.

Kan min idé blive til et projekt?

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din idé egner sig som et Plantefondsprojekt, har du mulighed for at indsende en kort projektbeskrivelse til Plantefondens sekretariat.

Hent skabelonen til projektbeskrivelse her

Kontakt

Plantefondens sekretariat

Tlf: 33 95 80 00

Mail: plantefonden@lbst.dk

Materiale til tilskud, ændringer og udbetaling

Du kan søge om tilskud under Fonden for Plantebaserede Fødevarer én gang årligt.

Ansøgningen sendes til plantefonden@lbst.dk inden ansøgningsfristens udløb. Hvis der er åben for ansøgninger vil næste ansøgningsfrist fremgå på denne side. Ansøgninger, der modtages for sent, vil ikke blive behandlet.

Indkaldelse

Når Fonden for Plantebaserede Fødevarer har åben for ansøgninger, kan du her finde indkaldelse af ansøgninger til Plantefonden:

  • Indkaldelse: Plantefondens ansøgningsrunde 2024 

Ansøgningsmateriale

Når Fonden for Plantebaserede Fødevarer har åben for ansøgninger, kan du her finde ansøgningsmaterialet til projekter under Plantefonden:

  • Skema A: Hovedansøgning og deltagerskema
  • Skema B: Projektbeskrivelse
  • Skema C: Budgetoversigt og Gantt-diagram
  • Skema D: Beskrivelse af forskningsandel

Vejledning

Når Fonden for Plantebaserede Fødevarer har åben for ansøgninger, kan du her finde vejledning til udfyldelse af ansøgningsmaterialet til Plantefonden. 

  • Vejledning: Plantefondens vejledning til udfyldelse af materialet
  • Vejledning: Plantefondens vejledning om statsstøtteregler

Har du yderligere spørgsmål til udfyldelse af ansøgningsskemaerne, er du velkommen til at kontakte Plantefondens sekretariat på plantefonden@lbst.dk.

Plantefondens sekretariatet opfordrer desuden ansøgere til at deltage i Plantefondens webinar, der afholdes umiddelbart efter åbningen af en ny ansøgningsrunde. Her har du mulighed for at få nærmere information om Plantefonden samt få svar på de konkrete spørgsmål, du måtte have.

Oplysninger om næste informationsmøde

De Minimis

Hvis du søger om de minimis, brug nedenstående erklæring. Vær opmærksom på at der er en fejl i bekendtgørelsens bilag 3, vedrørende henvisning til de minimis forordningen. Den korrekte henvisning fremgår af nedenstående de minimis erklæring. Bekendtgørelsen vil blive rettet ved først givende lejlighed.

Erklæring om De minimis

Vær opmærksom på Novel Food

Handler jeres projekt om udvikling af nye plantefødevarer?

Udvikling af nye fødevarer kan indebære en Novel Food godkendelsesproces.

Læs om hvad Novel Food reguleringen er, og om hvilke fødevarer, der er undtaget fra Novel Food reglerne her

Læs om registreringsstrategi her

Særligt for forskningsprojekter der indebærer potentielle Novel Foods godkendelser: Husk at forhåndsanmelde projektet til EFSA (European Food Safety Authority).

Du kan forhåndsanmelde til EFSA her

I tvivl? Få vejledning hos Fødevarestyrelsen på one-stop-shop@fvst.dk

Programmer til at samle ansøgningsskemaerne i PDF-format:

www.pdfmerge.com 

www.smallpdf.com

www.ilovepdf.com

I løbet af projektperioden er projektleder forpligtet til at underrette Plantefondens sekretariat om ændringer. Det er vigtig at være opmærksom på, at en ændring skal være godkendt af sekretariatet, inden den kan træde i kraft.

Ved en anmodning om projektændring skal du som projektleder anvende de nedenstående anmodninger, således Plantefondens sekretariat har de nødvendige oplysninger for at kunne behandle din anmodning.

Budgetændring

Af administrative hensyn opfordres der til, at der for et projekt kun anmodes om én budgetændring om året.

Anmodning om budgetændring

Ved behov kan du finde et nyt budgetark her:

Skema C: Budgetoversigt og Gantt-diagram

Anmodningen og projektets nuværende godkendte budget samt det nye budgetforslag skal sendes til plantefonden@lbst.dk

Projektforlængelse

Vær særlig opmærksom på, at anmodningen om projektforlængelse skal være indsendt senest to måneder før projektets slutdato.

Anmodning om projektforlængelse

Ved behov kan du finde en ny skabelon til Gannt-diagram her:

Skema C: Budgetoversigt og Gantt-diagram

Anmodningen samt et opdateret Gantt-diagram for projektet skal sendes til plantefonden@lbst.dk

Overdragelse af projektlederansvar

Ansøgningen skal sendes til plantefonden@lbst.dk sammen med et deltagerskema og CV for den fremtidige projektleder, såfremt disse ikke fremgår af den oprindelige ansøgning. Af den fremtidige projektleders CV skal det klart fremgå, at denne har de fornødne kompetencer til at overtage ansvaret som projektleder.

Ansøgning om overdragelse af projektlederansvar

Deltagerskema

Overdragelse af tilsagn

Ansøgningen skal sendes til plantefonden@lbst.dk sammen med et deltagerskema og dokumentation for, at fremtidig tilsagnshaver har de fornødne kompetencer til at overtage tilsagnet. Det kan bl.a. ske i form af CV for nøglepersoner.

Ansøgning om overdragelse af tilsagn for projekter ansøgt i 2024

Ansøgning om overdragelse af tilsagn for projekter ansøgt i 2023

Deltagerskema

Øvrige ændringer

Ved behov for at anmode om øvrige ændringer anvendes skemaet "Anmodning om øvrige ændringer". Anmodningen skal sendes til plantefonden@lbst.dk.

Anmodning om øvrige ændringer

Projekter kan søge om udbetaling to gange årligt. Projektlederen skal indsamle udbetalingsanmodningerne fra de projektdeltagere, der ønsker at få udbetalt tilskud, og sende det samlet til plantefonden@lbst.dk 

Anmodninger om rate- eller slutudbetaling skal, som udgangspunkt, indsendes med revisorerklæring, som skal udfyldes og underskrives.

OBS: Gældende for projekter med tilsagn i 2024 og frem

  • Anmodninger om rate- eller slutudbetaling på 100.000 kr. eller derunder skal ledelsespåtegnes. Med ledelsespåtegning menes påtegning af den ledelsesansvarlige eller den, der er bemyndiget af den ledelsesansvarlige til at underskrive. 
  • Som lille virksomhed (projekter med tilsagn i 2024) er det vigtigt at orientere sig i udbetalingsvejledningen om udbetalingsfrister.

En skabelon til brug for ledelsespåtegning kan findes her

Udbetalingsanmodning

Før du udfylder og indsender din udbetalingsanmodning bør du læse vejledningen om udbetaling af tilskud under Plantefonden.

Anmodning om udbetaling af tilskud

Udbetalingsvejledning (projekter med tilsagn i 2024)

Udbetalingsvejledning (projekter med tilsagn i 2023)

Skemaet skal indsendes i Excel-format og PDF-format, hvor du skal huske at underskrive versionen i PDF.

Tidsregistrering

Som modtager af tilskud er du forpligtet til at tidsregistrere de timer, der anvendes på projektet. Tidsregistrering kan ske via eget tidsregistreringssystem eller ved brug af Plantefondens tidsregistreringsskema. Dette skema indgår også som bilag 3.1 i ”Anmodning om udbetaling af tilskud”.

Plantefondens tidsregistreringsskema

Statusrapportering

Alle igangværende projekter under Plantefonden skal én gang årligt, den 1. juli, indsende statusrapporter. Statusrapporten skal indsendes til plantefonden@lbst.dk.

Den første statusrapport skal indsendes, når projektet har været i gang i minimum 8 måneder.

Statusrapporten skal være godkendt af Plantefondens sekretariatet, inden man kan få udbetalt tilskud til projektet. Projektudbetalinger vil derfor blive tilbageholdt, indtil du har modtaget en mail om, at statusrapporten er godkendt. Vær derfor opmærksom på at indsende rapporten rettidigt.

Skabelonen til statusrapport (gældende for projekter med tilsagn i 2023-2024)

Mulighed for tidligere udbetaling

Særligt gældende for projekter med tilsagn i 2023

Såfremt at der ønskes udbetaling inden den første statusrapport er indsendt, kan der i stedet indsendes en ”Redegørelse for projektets status”. Projektet skal have afholdt omkostninger for minimum 50.000 dkk.

Redegørelsen skal indsendes sammen med udbetalingsanmodningen, såfremt der inden indsendelsen af den første statusrapport ønskes udbetaling på projektet.

Redegørelsen for projektets status

Indsend redegørelsen til plantefonden@lbst.dk.

For projekter med tilsagn i 2024 og frem

Projektpartnere som er omfattet af definitionen af små virksomheder og som har afholdt udgifter for minimum 50.000 dkk., kan få tidlig udbetaling gennem en anmodning om dispensation fra aktivitetskravet på 8 måneder. Anmodningen indsendes sammen med en statusrapport. Læse mere om dispensationsmuligheden i Plantefondens udbetalingsvejledning.

Slutrapportering

Alle afsluttede projekter under Plantefonden skal senes 3 måneder efter endt projektperiode, indsende en slutrapport. Slutrapporten skal indsendes til plantefonden@lbst.dk.

Slutrapporten indeholder en grundig redegørelse af projektets gennemførsel, opnåede konkrete resultater, outputs og outcomes.

En slutrapportering skal indeholde to selvstændige rapporter:

  1. En intern slutrapport beregnet til afrapportering til sekretariatet og bestyrelsen
    Skabelon til intern slutrapport (gældende for projekter med tilsagn i 2023-2024)
  2. En slutrapport beregnet til offentliggørelse på de grønne tilskudsordningers fælles projektdatabase Grøn Projektbank (www.groenprojektbank.dk)
    Skabelon til offentlig slutrapport (gældende for projekter med tilsagn i 2023-2024)

En slutudbetalingsanmodning kan først behandles når begge slutrapporter er modtaget og den interne slutrapport er godkendt af sekretariatet.

Regelgrundlaget for Fonden for Plantebaserede Fødevarer kan findes på Retsinformations hjemmeside. Fonden er gruppefritaget efter og yder støtte i overensstemmelse med EU’s tre gruppefritagelsesforordninger, som kort beskrives her.

Gruppefritagelsen for landbruget (ABER), er relevant for projekter, der vedrører landbrugsprodukter, som oplistet i bilag 1 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde.

Gruppefritagelsen for fiskevarer og akvakulturprodukter (FIBER) er relevant for projekter, der vedrører akvakulturprodukter, som f.eks. tang og alger.

Den generelle gruppefritagelse (GBER) er relevant for projekter, der ikke vedrører primære landbrugsprodukter eller fiskeri og akvakultur. 

Der kan dog også ydes tilskud til forarbejdning og afsætning af landbrugsprodukter og akvakulturprodukter under GBER. Det gælder f.eks, hvis der er tale om mere end blot en simpel bearbejdning af landbrugsprodukter. Det drejer sig altså ikke alene om produkterne relateret til projektet, men også om den enkelte virksomhed og dens aktiviteter.

Gældende lov og bekendtgørelser

Bekendtgørelse af lov om Fonden for Plantebaserede Fødevarer

Lov nr. 192 om Fonden for Plantebaserede Fødevarer af 28. februar 2023

Bekendtgørelse om Fonden for Plantebaserede Fødevarer

Bekendtgørelse nr. 134 om Fonden for Plantebaserede Fødevarer af 8. februar 2024

Historiske bekendtgørelser

​​​​Bekendtgørelse nr. 1751 om Fonden for Plantebaserede Fødevarer af 18. december 2023

Bekendtgørelse nr. 308 om Fonden for Plantebaserede Fødevarer af 21. marts 2023

Gældende EU forordninger

ABER kommissions forordning (EU) nr. 2022/2472 af 14. december 2022

GBER kommissions forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014

FIBER kommissions forordning (EU) nr. 2022/2473 af 14. december 2022

Spørgsmål og svar

Fonden for Plantebaserede Fødevarer er ikke en fond, men en tilskudsordning, som har til formål at bidrage til udviklingen af sektoren for plantebaserede fødevarer. 

Der er udarbejdet en uddybende vejledning i de statsstøtteregler der vedrører plantefonden.

Plantefondens sekretariatet anbefaler at man som ansøger tager sig tiden til at læse vejledningen grundigt igennem.

Plantefondens vejledning om statsstøtteregler

Under fanen ”Sådan søger du” finder du underfanen ”Vejledning og lovstof”.

Her kan du finde vejledningen til udfyldelse af ansøgningsmaterialet.

Ved Udfyldelse af ansøgningsmaterialet er det vigtig at både vejledning og indkaldelsen til den pågældende runde læses grundigt igennem.

Du kan finde strategi og handlingsplan på Plantefondens hjemmeside

Plantefondens strategi er flerårig og skal senest revideres af Plantefondens bestyrelse ved udgangen af 2026.

Bestyrelsen vedtager årligt en handlingsplan, der supplere strategien og fokusere på de konkrete indsatsområder, og mulige projekttyper, fonden ønsker at støtte, for at understøtte det overordnede formål med fonden - at bidrage til udviklingen af den samlede sektor for plantebaserede fødevarer i Danmark.

Ja, Plantefonden støtter udviklingen af plantebaserede fødevarer inden for både den konventionelle og økologiske planteproduktion

I Plantefonden er der en målsætning om at mindst halvdelen af midlerne skal gå til projekter og aktiviteter, som vedrører plantebaserede økologiske fødevarer. 

Der er én årlig ansøgningsrunde i Plantefonden.

Plantefondens bestyrelse består af 11 medlemmer.

Plantefondens bestyrelse