Undervejs i projektforløbet
Hvis bestyrelsen beslutter at prioritere jeres projekt, vil du som ansøger modtage et tilsagnsbrev. Brevet indeholder informationer om tilskuddets størrelse samt betingelser for tilsagnet.
I løbet af projektperioden er projektlederen forpligtet til at indsende en årlig statusrapport, hvor der afrapporteres om projektets fremdrift. Indholdet fremlægges blandt andet for GUDP’s bestyrelse. Nærmere information om statusrapporten findes længere nede på siden under fanen ”Status og slutrapporter”.
Hvis der sker projekt- og budgetændringer, er projektleder forpligtet til at underrette GUDP-sekretariatet. Det er vigtigt at være opmærksom på, at ændringerne skal godkendes af sekretariatet, inden de kan træde i kraft. Nærmere information om projektændringer kan findes længere ned på siden under fanen ”Søg om ændringer”.
Ved projektets afslutning
Ved projektets afslutning er projektlederen forpligtet til at indsende en slutrapport, hvor der gøres status på om projektet i projektperioden har nået de planlagte mål, samt om der ved projektafslutning vurderes at være det samme potentiale for effekt på kort eller lang sigt efter projektets afslutning, som der var ved projektets start. Nærmere information om slutrapporten findes længere nede på siden under fanen ”Status og slutrapporter”.
Se desuden yderligere om krav vedrørende vurdering af effekt den aktuelle indkaldelse, der findes på forsiden her på Tilskudsguiden, når ansøgningsrunden er åben.
Regel om tilbagebetaling af støtte fra GUDP
I GUDP’s regelgrundlag er der et krav om, at den støtte GUDP yder til projekter i nogle tilfælde skal helt eller delvist tilbagebetales. Reglen findes i GUDP-lovens § 12 og i GUDP’s bekendtgørelse §§ 42-46.
Reglen gælder, hvis en støttemodtager kommercialiserer det produkt, teknologi eller andet, der er udviklet med støtte fra GUDP, og hvis støttemodtageren som følge heraf opnår et nettoprovenu.
Tilbagebetalingsreglen vedrører kun det eventuelle nettoprovenu, der er opnået indenfor de første tre år efter projektet er afsluttet (efter projektstøtten fra GUDP er ophørt). Indtægter, der opnås efter de første tre år, er ikke omfattet af et krav om tilbagebetaling.
Som støttemodtager skal du være opmærksom på, hvordan du skal forholde dig til dette krav. I vejledningen om tilbagebetaling af tilskud fra Grønt Udviklings og Demonstrationsprogram ved kommerciel udnyttelse kan du læse mere om reglerne, og hvad du skal være opmærksom på for at sikre, at du overholder de vilkår, der knytter sig til tilbagebetalingskravet.
I vejledningen kan du også læse om, at der er en række forhold, der kan betyde, at du som støttemodtager er undtaget fra kravet om tilbagebetaling.
Vejledning om regler for tilbagebetaling ved kommercialisering
Oplysningsskema om nettoprovenu ved kommercialisering
Kun tilsagn fra juni 2023 er omfattet af regel
Som støttemodtager er du omfattet af dette krav, hvis du har fået tilsagn om tilskud fra GUDP ydet i medfør af den bekendtgørelse, der var gældende fra 6. juni 2023 eller senere bekendtgørelser. Det vil sige, at støttemodtagere, der har fået meddelt tilsagn fra og med 6. juni 2023 og fremefter er omfattet af kravet, mens tilsagn, der er givet før dette tidspunkt ikke er omfattet.
Hvis du som støttemodtager deltager i flere forskellige projekter, der har fået tilsagn om støtte fra GUDP henholdsvis før og efter 6. juni, skal du altså være opmærksom på, at der vil gælde forskellige krav for de enkelte projekter.
GUDP-sekretariatet udsender i løbet af maj 2025 information om tilbagebetalingskravet til projektlederen for projekter med tilsagn fra og med 6. juni 2023.
Hvis du har nogle spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte GUDP-sekretariat på
gudp@lfst.dk
eller Tlf.: 72 18 56 00.